-
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat
Flere forbrukere sier at de vil prioritere økologisk i matbudsjettet sitt. Flere enn før er også villige til å betale mer for det, men oppgir samtidig at de må lete etter øko i butikkene.
-
NHO Reiseliv og NHO Service og Handel vurderer sammenslåing
NHO Reiseliv og NHO Service og Handel skal sondere muligheten for å slå seg sammen. Målet er styrket medlemstilbud og økt politisk gjennomslagskraft.
-
Vinner barnebokpris for tredje gang: – En tillitserklæring
Audhild Solberg vant torsdag barnebokprisen der vinneren stemmes fram av barna selv – for tredje gang.
-
Færre drikker kaffe, men vi drikker mer
Nordmenn drikker gjennomsnittlig 1 kopp kaffe ukentlig på kafé/kaffebar/restaurant eller bensinstasjon/kiosk/fast food. Færre av oss drikker kaffe, men de som drikker kaffe, drikker mer, det kommer frem i Kaffeundersøkelsen 2025. Norsk Kaffeinformasjons årlige undersøkelse sier mye om hvor, når og hvordan nordmenn foretrekker å drikke kaffen sin.
-
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
– Når du følger sporene for å se hvorfor styrets verdi uteblir, ender du ofte hos styreleder, sier Pål Søland, som har skrevet bok om styreledelse sammen med Arild Søland.
-
Når sjefen gruer seg til julebordet
En HR-leder «gruer seg» til årets julebord, der det «hvert år dukker det opp bekymringer knyttet til høy alkoholføring, uønsket oppførsel og i verste fall varsler om seksuell trakassering» etter at festen er over. Kan slikt forebygges?
-
Nationaltheatret bør bygges ut der det står
Når Lubna Jaffery går med musesteg for å finne en løsning for Nationaltheatret, risikerer hun at Sp på nyåret går sammen med de borgerlige om å droppe nybygg og heller forlenge dagens bygg i samme stil.
-
EUs jernrammer er dårlig butikk
EUs anskaffelsesregelverk er et hinder for gode innkjøp. Det slo den svenske Produktivitetskommisjonen nylig fast i en utredning.
-
Dette er Norturas nye konsernsjef
Styret i Nortura, bondens eget selskap, har ansatt Morten Henriksen som ny konsernsjef.
-
Tok heilnorsk trollskjegg, ulv, bjørn og steinur – og skapte verdensberømte filmtroll
– De som laget trollene, fortjener all oppmerksomhet, for det er trollene folk husker best, hevder «Troll»-stjerne Ine Marie Wilmann.
ANNONSØRINNHOLD
Bli faglig oppdatert og utvid ditt reiselivsnettverk på Norsk Opplevelseskonferanse!
Norsk Opplevelseskonferanse 2024 finner sted i Bodø som er europeisk kulturhovedstad i år. Det er 17. gang konferansen arrangeres, og vi satser på at det blir en minst like fantastisk konferanse som tidligere.
Reiselysten fortsetter å øke på verdensbasis, samtidig som norsk reiseliv har kraft og mulighet til å krysse nye landegrenser og gjøre Norge mer synlig ute i verden. Økt reiselivseksport kan gi høyere lokal verdiskaping og hjelpe reiselivet med å bane vei for bedre lokalsamfunn og et mer lønnsomt næringsliv. Det kan imidlertid også sette bærekraftevnen vår under ytterligere press.
Derfor må utviklingen styres, og vi som aktører må være med å ta ansvar og tenke nytt på flere fronter. Reiselivets slagkraft er derfor tittelen på årets konferanse.
Program og hovedtemaer
De tre hovedtemaene for årets konferanse er:
Eksport og internasjonalisering
Reiseliv er nå utpekt til en av Norges offisielle eksportnæringer. Det gir nye muligheter og stiller også nye krav til oss som næring. Hva er egentlig eksportmodenhet? Hvordan ser markedet på oss? Hvordan rigger vi oss for internasjonal suksess samtidig som vi når bærekraftmålene våre? Og hvordan bruker vi vår nasjonale kulturarv bedre i møte med internasjonale gjester? Dette er noen blant flere viktige spørsmål vi vil utforske på konferansen i år.
Regenerative opplevelser.
Det er gått noen år siden reiselivet beveget seg fra tjenesteøkonomi til opplevelsesøkonomi. I dag er det opplagt at opplevelser skaper «reason to og» og kan være motorer i reiselivsutviklingen både for reisemål og for enkeltbedrifter. Men utvikler opplevelser seg videre? Det regenerative perspektivet er på full fart inn i markedet og kan snu opp ned på mye. Derfor har vi satt dette spennende temaet på dagsorden. Hva er regenerative opplevelser? Hva er forskjellen på bærekraft og det regenerative? Hvordan kan vi utvikle morgendagens opplevelser som markedet vil ha, som gir lønnsomhet og verdiskaping og som samtidig bidrar til å bevare lokal natur og kultur?
Et intelligent og inkluderende reiseliv
Kunstig intelligens er ikke bare et artig program på nett som svarer deg på alskens rart. Det er noe som integreres i all verdens varer, tjenester og systemer i stadig større grad og som kan definere store deler av livet vårt på sikt. Hva vil denne utviklingen gjøre med reiselivet og hver enkel virksomhet? Hvordan henger digitalisering og inkludering sammen? Og hvordan kan begge deler gjøre virksomheten din mer lønnsom?
Det grå gullet, dvs gjester som er over sin første ungdom, har alltid vært en interessant målgruppe i reiselivet. I tiåra som kommer blir det mange flere av dem. Hvordan tilpasser vi opplevelsene våre for å treffe de tilårskomne gjestene bedre? Og hvordan jobber vi med inkluderende reiseliv generelt?
Les mer om programmet.
Nettverksbygging under konferansen 28.- 30. oktober i Bodø
Norsk Opplevelseskonferanse er kjent for å levere inspirasjon og relevant faglig påfyll pakket inn i gode opplevelser og spennende formater. Selve stjernestøvet oppstår imidlertid gjennom den gode nettverksbyggingen og det sosiale samværet du selv må bidra til.
På mandag kveld blir det Get-together-party på Brim Explorer og på onsdag kveld er det klart for nettverks-nachspiel på Wood Hotel Bodø. På hoveddagen for konferansen tirsdag 29. oktober blir det Opplevelsesmiddag på hemmelig sted i Bodø sentrum. Dette vil du ikke gå glipp av!
Så få med deg kolleger, venner, kjente og ukjente, gjør deg klar og meld deg på høstens begivenhet!
Påmelding
Bodø som Europeisk kulturhovedstad 2024 fører til stort trykk på byens hoteller. Meld deg på nå for å sikre deg hotellrom på Quality Hotel Ramsalt til konferansepris.
Vi gleder oss til å se dere i Bodø!