-
Dette var de mest populære reisemålene på Tiktok denne sommeren
– Sosiale medier har stor påvirkning på hvor vi vil reise. De skaper nye og forsterker gamle reisemønstre, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
-
Inga Ibsdotter Lilleaas spiller den ukjente søsteren i «Affeksjonsverdi»
Hun ble selv svært overrasket over at hun fikk rollen.
-
«Affeksjonsverdi» ble Norges Oscar-kandidat
Tirsdag morgen kunngjorde den norske Oscar-komiteen den utkårede filmen. – Nå føler vi presset, sier Trier
-
Skal starte nytt forlag - dedikert til fantasy
Det nye imprintet, har fått navnet Fantastisk forlag
-
6 norske hoteller i finalen for verdens beste historiske hoteller
Historic Hotels Worldwide® har nå presentert de nominerte finalistene til Historic Hotels Worldwide® Annual Awards 2025. Her finner vi også Britannia Hotel, Kviknes Hotel, Nermo Hotell & Apartments, Haaheim Gaard, Losby Gods og Walaker Hotell.
-
Camilla Holth Wilberg blir kinosjef ved Kilden kino
Hun tiltrår i stillingen fra 1. september. Hun blir da kinosjef både ved Horten Kino og Kilden kino
-
– Det må mer enn et politisk vedtak til for å nå målet om 10 prosent økologisk
Øko-tallene for 2024 gir grunn til bekymring. Om vi ikke gjør noe som monner, er jeg redd vi ikke får flere bønder til å se mulighetene i å legge om til økologisk produksjon.
-
The Life of Chuck – en spøkelseshistorie om minner, døden og alt imellom
Det er ikke spøkelser som skremmer i The Life of Chuck, men minnene vi bærer med oss. Flanagan serverer en uventet og vakker påminnelse om hvorfor vi lever.
-
Magne Lerø: Litt rett og mye galt fra Listhaug om energi
Sannsynligvis har Sylvi Listhaug rett. Elektrifisering av sokkelen er et dårlig klimatiltak. Men skattebetalerne slipper ikke unna. Vi må betale for mer effektive tiltak i andre land.
-
Mener toppledere bør slutte å ha så mange en-til-en-møter
Det er ikke til bedriftens beste, hevder konsulent.
ANNONSØRINNHOLD

Er prosessledelse del av din kompetansestrategi?
Mange bedrifter jobber i dag med å definere dagens og fremtidens kompetansebehov. Kompetanser som skal sette virksomheten i stand til å blant annet håndtere den digitale transformasjonen, sikre mangfold og inkludering av kulturer, perspektiv og behov, ta i bruk KI og fremme det grønne skiftet. Det er altså ikke mangel på viktige utviklingsprosjekter som krever ny kompetanse, samtidig som organisasjonen skal drifte og levere på forventning.
Spørsmål som stilles i de fleste ledergrupper og HR-avdelinger for tiden er:
● Hvordan kan våre ansatte øke sin kunnskap
innenfor nye satsingsområder, samtidig som de bidrar til en trygg og stabil
vekst for selskapet?
● Hvordan skal ansatte prioritere mellom det de blir målt på, og hva de selv ønsker og bør utvikle av ferdigheter?
● Hvem har makten til å definere hva som er “need to have” og “nice to have”? Hvem skal definere hvilke kompetansebehov vi har fremover (HR sitter ikke med fasiten eller dette mandatet alene)
Vi vet mye om hva som er viktig og riktig å prioritere, men mange opplever at det er lettere sagt enn gjort.
Komplekse utfordringer og behov for tverrfaglig samarbeid

Stadig flere virksomheter innser at de trenger å jobbe sammen på nye måter for å lykkes i en kompleks og raskt omskiftelig verden. De trenger ulik kompetanse og forskjellige perspektiver for å forstå utfordringer og mulighetsrom – og endringer må forstås og aksepteres før de blir satt ut i praksis. Dette gjelder nesten uansett utviklingsprosjekt.
Prosessledelse er en naturlig del av kompetansestrategien
Prosessledelse handler om å få med seg folk og skape resultater sammen, selv når vi ikke helt vet hvor vi skal. Ved å involvere kolleger, kunder eller andre interessenter i ulike faser av prosessen, får vi tilgang til innsikt og kompetanse, behovsavklaring og problemløsning. Vi lærer underveis og skaper engasjement for god implementering.
Når måloppnåelsen er avhengig av
samhandling, motivasjon og handlekraft, trenger vi å lære våre medarbeidere
hvordan de godt og effektivt kan håndtere ulike mennesker og situasjoner.
Prosessledelse har gode verktøy for å forstå kontekst, definere problemet,
velge retning, håndtere motstand, få fram ulike perspektiver, sikre fremdrift
og løse opp i floker og motstridende interesser på en konstruktiv måte.
“Prosessledelse
kan være som å kjøre bil om natta. Du ser bare så langt lysene rekker, men du
kan likevel komme deg helt frem – så lenge du manøvrerer godt og har kunnskapen
og verktøyene du trenger. “
Line Vaarum, Playmakergründer

Prosessledelse læres best sammen med andre
Vi har erfart at det er et mindset og noen helt vesentlige metoder som gir bedrifter betydelig større sjanse for å komme helskinnet frem, selv om det kan føles som svarte natta underveis. Metodene i verktøykassen er rigget for fremtiden og bidrar til at mennesker på alle nivå, uavhengig av fagdisiplin, evner å samhandle, medvirke og føle eierskap til endringene.
For å styrke vår kompetanse trenger vi økt kunnskap, nye ferdigheter, en god dose motivasjon og trygghet nok til å teste ut det vi lærer. Det er nyttig å kunne teorien, men det er praktisk utprøving og refleksjon sammen med andre som bygger kompetanse til å fasilitere enkeltstående arbeidsmøter og workshops, samt lengre prosessforløp, og håndtere menneskene og de psykologiske aspektene ved samhandling og organisasjonsendringer.
Vi opplever at våre praktiske verktøy gir ledere og endringsagenter viktig innsikt – og at de tas i bruk fra første dag. Skal vi lykkes med å drive organisasjoner fremover, og ikke bare gjenta det samme som ble gjort i går, trenger enhver organisasjon sine egne prosessledere. Vi kaller dem playmakere. Med økt intern kompetanse i prosessledelse blir det lettere å utvikle og implementere gode løsninger på dagens og fremtidens utfordringer.

“Mange kurs og sertifiseringer tilbyr opplæring i spesifikke kompetanser. Prosessledelse er en generell kompetanse som kan brukes minst like bredt som prosjektledelse brukes i alle organisasjoner i dag. Et godt valg for en usikker fremtid.”
Ida Brattbakk, Playmaker kursleder
