ANNONSØRINNHOLD

Ny digital plattform ga rekordsalg for hotellkjeden De Bergenske

Med ny digital bookingplattform og konseptet 'Vi er Bergen' har hotell- og restaurantfamilien De Bergenske økt direktesalget med 23 prosent på kort tid.

Publisert Sist oppdatert

– Det ble rekordssalg for oss etter lansering, sier hotelldirektør Kjetil Smørås.

Unike og ikoniske hoteller

Fullservice-byrået Maverix har levert kreativt konsept og en ny digital bookingplattform, basert på X Machina og Storyblok.

De Bergenske består av seks unike og ikoniske hoteller i Bergen, som Bergen Børs Hotel, Zander K, Villa Terminus og Grand Hotel Terminus. I tillegg eier de en lang rekke velkjente restauranter i vestlandshovedstaden. Alle i Bergen har spist i det som er kåret til verdens vakreste rom; Frescohallen, og nylig mottok også restauranten Omakase by Sergey Pak en Michelin-stjerne.

Resultatene for De Bergenske har vært så gode at man hentet hjem gull i reiselivsmarkedsføring i vår. Les mer: De Bergenske og Maverix vant gull i HSMAI

Vil du vite mer? Kontakt oss!

Utfordringen:

Som alle andre reiselivsaktører kjemper De Bergenske mot OTA-plattformenes økende dominans i markedet. Booking.com og Hotels.com spiser stadig mer av marginene, mens den eksisterende bookingplattformen for De Bergenske verken inspirerte eller solgte optimalt.

Les mer: Visit Norway og Maverix vant gull i VM i reiselivsmarkedsføring

De Bergenskes tidligere digitale tilstedeværelse var fragmentert, med en lite inspirerende bookingplattform og mangelfull SEO-struktur og -muligheter. Hotellfamilien trengte en helhetlig digital strategi for å øke direktesalget og styrke sin synlighet og posisjon i markedet.

Maverix utviklet en ambisiøs digital strategi med ett klart mål: Å gjøre De Bergenske mindre avhengig av tredjepartsplattformer gjennom kraftig økning i direktesalg.

Vi utviklet det samlende konseptet "Vi er Bergen" – en kreativ og inspirerende plattform som knytter De Bergenskes unike hoteller og restauranter sammen med byens rike kultur- og opplevelsestilbud.

Alle restauranter og hoteller har fått egne splitter nye booking- og inspirasjonssider. På samme plattform, men med eget unike design

De unike særtrekkene ved hvert hotell og restaurant blir trukket fram og presentert, på en inspirerende måte.

Et konsept som favner hele bergensopplevelsen

For alle hoteller er kampen mot bookingplattformene en daglig realitet. Disse tar store deler av marginene, samtidig som hotellene mister den direkte kundekontakten.

– Utfordringen var at den eksisterende bookingplattformen til De Bergenske hverken inspirerte eller solgte optimalt. Vi trengte en helt ny digital strategi for å øke direktesalget, forklarer Linda Nordheim, byråleder og kundeansvarlig i Maverix.

Løsningen ble konseptet ‘Vi er Bergen’, en nettbasert plattform som ikke bare selger hotellrom, men formidler hele Bergensopplevelsen - fra Frescohallen, kåret til verdens vakreste rom, til Michelin-restauranten Omakase by Sergey Pak.

→ Les mer om hvordan skape digital vekst

https://www.maverix.no/kampanjer/de-bergenske-case-kontakt-oss

Teknologi som leverer resultater

Hemmeligheten bak suksessen er den digitale plattformen X Machina. Den samler verdensledende digitale verktøy i én og samme kraftfulle løsning og dekker alt fra digital synlighet via sosiale medier til analyse og konverteringsoptimalisering innen salg og booking.

– Plattformen gir oss mulighet til kontinuerlig optimalisering basert på realtidsdata. Det er derfor vi kunne dokumentere effekt allerede etter første måned, forklarer Nordheim.

Digitalt løft over natten

De Bergenskes direktør, Kjetil Smørås, er strålende fornøyd med både samarbeidet og resultatene.

– Vi har fått et voldsomt digitalt løft over natten og er veldig fornøyd med samarbeidet med Maverix. De jobber systematisk og målrettet, noe som har gitt oss sterk økning i den digitale synligheten og langt bedre resultater, forteller Smørås.

De Bergenskes direktør, Kjetil Smørås, er strålende fornøyd med både samarbeidet og resultatene

Tredobling av unike besøkende

I tillegg til at direktesalget har økt med 23 % har det også vært en svært sterk økning i besøket på den nye nettsiden. Mål mot samme periode i fjor har antallet unike besøkende økt fra 244.000 til 764.000, altså mer enn en tredobling.

Les mer: Vil du vite mer om effekten av scrollytelling?

Løsningen:

Maverix mobiliserte et komplett team av digitale spesialister – fra teknologiske strateger og SEO-eksperter til UX-designere og innholdsprodusenter. Sammen bygget vi en kraftfull digital plattform som ikke bare skulle selge rom, men inspirere til mange unike bergensopplevelser innen kunst, kultur og aktiviteter.

Les mer: Ny digital plattform for Festspillene i Bergen

Med utgangspunkt i reiselivets ni internasjonale segmenter og målgrupper, utviklet vi et omfattende site map og en detaljert SEO-strategi. Vi samlet alle separate nettsteder under ett sterkt domene. Og skapte en innholdsrik digital opplevelse som formidler alt det spennende Bergen har å by på, langt utover hotellenes egne vegger.

Virkemidler:

· Ny, SEO-optimalisert bookingplattform med integrert bookingløsning for hotell og restaurant

· Integrert SEO-, AEO- og SEM-strategi

· Systematisk content marketing-strategi

· Målrettede medie-, SoMe- og nyhetsbrevkampanjer

· Retargeting-annonsering

· Utvikling av nye utelivskonsepter med tilhørende profiler

· Kontinuerlig optimalisering av kundereiser, kampanjer og innhold

Teknologisk innovasjon:

Maverix har utviklet X Machina – en digital plattform som samler alle verktøy for analyse, SEO, innholdsproduksjon, publisering, mediebank og konverteringsoptimalisering i én og samme løsning. Plattformen er bygget på flere verdensledende internasjonale verktøy: Storyblok som CMS og Cloudinary som DAM, noe som sikrer rask respons og fleksibilitet i innholdsstyringen.

Les mer: Storyblok skaper enestående kundeopplevelser

Integrerte bookingsystemer

For å skape en sømløs brukeropplevelse, har vi integrert De Bergenskes eksisterende bookingsystemer, BookVisit og Gastroplanner, med kampanjesider og reklameinnhold. Dette gjør det mulig å følge kundereisen fra inspirasjon til bestilling, samtidig som CRM-systemene sikrer alle kundedata.

Det tar normalt 8-10 måneder å se resultatene av en digital relansering, men med X Machina kunne vi dokumentere effekt allerede etter første måned. Plattformen gir oss mulighet til kontinuerlig optimalisering basert på realtids-data, og De Bergenske er en av mange kunder som nå bruker denne teknologien til å øke sin digitale verdiskaping.

Vil du vite mer? Kontakt oss!

Highlights/Resultater

· 23 % direktesalg

· + 1500 % synlighet

· + 213 % klikk

· Tredobling i besøkende

Resultatene over er hentet fra kildene Google Search Console, Piwik Pro, Ahrefs og Book Visit. I tillegg til disse tallene er det en usedvanlig sterk vekst i restaurantbookinger via Gastroplanner.

Digitalt direktesalg:

Den nye digitale plattformen, støttet av målrettet innholdsmarkedsføring og SEO-optimalisering, har økt det digitale direktesalg fra egen plattform med hele 23 % sammenlignet med samme periode før. Gjennomsnittlig daglig verdi av hotellbooking har hittil i 2025 økt med på 50,5 %.

Les mer: 14 SEO-myter du må slutte å tro på i 2025

Digital synlighet

Strategien for SEO, AEO og SEM har resultert i kraftig vekst både i organisk og betalt trafikk. Antallet topp tre organiske plasseringer hos Google har økt fra rundt 50 til over 800 – en vekst på mer enn 1.500 prosent, og et sterkt bevis på hvor effektiv satsingen har vært.

Helhetlig SEO- og innholdsstrategi med sesongbasert årshjul

For å etablere De Bergenske som den dominerende digitale aktøren for Bergen som reisemålsdestinasjon, utviklet Maverix en omfattende innholdsstrategi. Strategien kombinerte systematisk SEO-arbeid med sesongbasert innholdsproduksjon gjennom et strukturert årshjul, som sikret jevn produksjon og publisering av guidemateriell tilpasset ulike turistsesonger og søkeintensjon gjennom året.

Betalt søk

Betalt søk er en sentral driver for konvertering og merkevareeksponering. Gjennom optimalisering av budsjett, kampanjestruktur, målgrupper og annonsebudskap har vi styrket den totale trafikken med 13 prosent. Dette har direkte resultert i en økning på 9,5 prosent i hotellbookinger, hele 30 prosent oppgang i restaurantbestillinger, 16 prosent flere forespørsler for selskapslokaler, og en vekst på 12 prosent innen møterom, kurs og konferanser.

Google Business

Google Business er en nøkkelkomponent i reiselivsbransjen og helt essensiell for lokal SEO. Vi har strukturert og optimalisert profiler for alle hotellene og restaurantene til De Bergenske, inkludert rikt innhold bilder og løpende oppdateringer. Resultatet er en økning på 10 prosent i besøkstall – i tillegg til den betydelige trafikken som kommer via kartfunksjon, veibeskrivelser og direkte interaksjoner med business-profilene.

Oppsummering:

Gjennom strategisk bruk av digitale virkemidler har vi ikke bare økt De Bergenske sin digitale synlighet og salg. Vi har skapt en ny standard for hvordan tradisjonelle reiselivsaktører kan ta kontroll over egen digitale distribusjon. Prosjektet demonstrerer hvordan en helhetlig tilnærming til digital transformasjon kan skape målbare resultater og varig verdiøkning for reiselivsaktører.

Vil du vite mer? Kontakt oss!

 Journalistene og redaksjonene i Medier og Ledelse AS (Inkludert Dagens Perspektiv AS og Samtiden AS)
har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.

Powered by Labrador CMS