HR-sjef i Øvre Eiker kommune

Er du en HR-sjef for framtida, og klar for en av HR-bransjens mest spennende jobber?

Informasjon
om stillingen:

Arbeidssted:  Stasjonsgata, 3300 Hokksund

Søknadsfrist: 25.05.2025

Kontaktperson: Susanne Vist

Tlf: 48268805

Om arbeidsgiveren:

Øvre Eiker kommune er et godt sted å bo og jobbe! Vi har fokus på kvalitet, arbeidsglede, inkludering og god ledelse for å fremme mestring hos de ansatte. Øvre Eiker er i utvikling på mange områder, og hos oss jobber folkevalgte, administrativ ledelse, ansatte og innbyggere tett sammen for å løse utfordringer og se nye muligheter.

Vi er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.Øvre Eiker kommune har over 20.000 innbyggere og er en virksomhet med ca 1.200 ansatte. Sammen skaper vi et livskraftig Øvre Eiker.

Øvre Eiker kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i henhold til reglene i Offentlighetsloven. Dersom det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søknaden bli offentliggjort. Søkere blir informert og får muligheten til eventuelt å trekke sin søknad før offentliggjøring.

  • Frist: 25.05.2025
  • Ansettelsesform: Fast

Øvre Eiker kommune er en stor arbeidsgiver, med over 1200 ansatte. Som en stor og kompleks virksomhet, spenner de ansattes kompetanse over mange fagfelt, med mange profesjoner representert, fra alle nivå i utdanningsløpet. Kommunen er en politisk styrt organisasjon, og arbeidsgiverrollen utøves av kommunestyret som kollegialt organ, men i det daglige av kommunedirektøren og kommunens ledere. Som HR-sjef får du en helt sentral rolle i dette.

Vi skal gjøre organisasjonen beredt for framtida, med omstilling som involverer hele organisasjonen. Vi skal sørge for en bærekraftig og sunn økonomi, og utvikle den kompetansen vi trenger nå og fremover.

Framover kommer vi til å trenge ledere og ansatte som både kan håndtere skiftende og usikre omgivelser, gripe muligheter, og utvikle egne og andres kvalifikasjoner. Vi trenger en HR-sjef som bygger profesjonalitet, både i medgang og når arbeidshverdagen er krevende. Du må være i stand til å jobbe strategisk, både med det HR-faglige, og for hele kommuneorganisasjonen.

Vi ser etter deg som har solid kompetanse i lov- og avtaleverk som gjelder for arbeidslivet. Samtidig må du kjenne godt til andre sider av HR-faget, og kunne utøve og praktisere på en tydelig, lyttende og ivaretakende måte. Du må være i stand til å sette deg raskt inn i nye sakskomplekser, og kunne opparbeide deg tilstrekkelig innsikt i de fagområdene som er representert i kommunen.

Det er svært viktig at du kjenner til og respekterer partssamarbeidet, og er i stand til å samhandle godt med fagforeninger og tillitsvalgte. I det daglige kommer du til å være kommunedirektørens representant i møte med disse.

Du må være i stand til å bistå ledere i krevende personalsaker, der det skal tas hensyn til flere parter. Du må kunne balansere det å støtte og utfordre.Det er et viktig mål for kommunen å redusere sykefravær og øke nærvær, og du må kunne jobbe både strategisk og operativt med dette. Digital transformasjon og digital kompetanse er viktige satsingsområder for kommunen, og HR-sjefen får en viktig rolle i det å utvikle kommunens kompetanse på dette området, sammen med kommunalsjefer og øvrige ledere.

Stillingen rapporterer direkte til kommunedirektør, og du vil få lederansvar for HR-staben. Du må være innstilt på at det kan bli endringer i organisasjonstilhørighet og portefølje.

Stillingen innebærer stor grad av kommunikasjon, og du må være god til å og kommunisere med ulike målgrupper, i ulike sammenhenger.

Kandidatenes kompetanse vil bli vurdert helhetlig, og personlig egnethet inngår i vurderingen.

Arbeidsoppgaver

  • Strategisk HR og organisasjonsutvikling
  • Personal- og økonomiansvar for egen stab
  • Bistå ledere på HR-feltet, både med strategiske og operative oppgaver
  • Rådgiver for kommunedirektør på HR-feltet og i utøvelse av arbeidsgiveransvaret
  • Ivareta kommunens behov for kompetanse på lov- og avtaleverk som er relevant for ansvarsområdet
  • Forhandlingsleder ved lokale lønnsforhandlinger/ øvrige forhandlinger innenfor fagområdet

Kvalifikasjoner

  • Fortrinnsvis mastergrad, f.eks. innen jus, ledelse, organisasjonsfag, statsvitenskap/samfunnsfag, men også annen fagbakgrunn kan kvalifisere. Relevant erfaring med gode resultater, kan kompensere for utdanningskravet
  • Ledererfaring med overføringsverdi
  • Solid kompetanse i lov- og avtaleverk som gjelder for arbeidslivet generelt, og offentlig sektor spesielt
  • Kompetanse som kan anvendes i arbeid med sykefravær/nærvær, bemanningsplanlegging og kompetanseutvikling
  • Digital kompetanse, både strategisk og operativt
  • Forståelse for økonomi og rammefaktorer

Personlige egenskaper

  • Evne til å forstå helhet og sammenhenger
  • Svært gode kommunikasjonsevner, skriftlig og muntlig
  • Evne til å sette deg inn i komplekse saks- og fagområder
  • Evne til å tilegne deg ny kunnskap og anvende denne i daglig arbeid
  • Evne til å gå fra strategi til gjennomføring
  • Svært gode samarbeidsevner
  • God til å finne nye og alternative måter å løse oppgaver og oppdrag på

Vi tilbyr

  • En av de mest spennende og utviklende jobbene en HR-sjef kan ha, ogen nøkkelrolle i et stort og viktig omstillingsarbeid
  • Kompetente og hyggelige kollegaer på alle nivå i organisasjonen
  • En stilling å utvikle seg i
  • Lønn etter avtale
  • Gode pensjonsvilkår
  • Velferdsforening
  • Fleksitid
  • Tiltredelse etter avtale

Offentlig tjenestepensjon

Med jobben følger en av Norges beste pensjonsordninger, offentlig tjenestepensjon. Dette gir deg mer enn du kanskje tror.Øvre Eiker kommune sparer pensjon for deg. Vi betaler inn hele 15 – 20% av lønnen din, avhengig av hvilken lønn du har. I tillegg setter du selv av 2 %. Dette beløpet trekkes automatisk fra lønnsutbetalingen din hver måned.

Gjennom pensjonsordningen sparer du til fremtidig alderspensjon og AFP. I tillegg er du sikret ved sykdom og død gjennom uførepensjon og etterlattepensjon.

Den endelige pensjonsutbetalingen blir bestemt blant annet av hvor mye du har jobbet og hvor mye du har tjent. Offentlig tjenestepensjon har en livsvarig utbetaling, til forskjell fra det private hvor utbetaling ofte kun skjer over 10 år.

Følg oss gjerne i sosiale medier! 

Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i portalen.

NB! Øvre Eiker kommune ber aldri om din BankID-informasjon i søknadsprosessen. Blir du bedt om dette, kan det være forsøk på svindel. 

  • Sektor: Offentlig
  • Lederkategori: Leder
  • Sted: Stasjonsgata, 3300 Hokksund
  • Bransje: HR, organisasjonsutvikling og rekruttering, Offentlig administrasjon
  • Stillingsfunksjon: HR, personal og rekruttering
  • Arbeidsspråk: Norsk

Nøkkelord

HR, Ledelse, Omstilling, Kompetanseutvikling, Organisasjon

Powered by Labrador CMS