Seniorrådgiver/utredningsleder/ fagdirektør
Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Er du en teknologiinteressert jurist?
Om stillingen
Har du lyst til å jobbe med digitalisering av arbeids- og velferdsforvaltningen og utforske problemstillingene rundt juss og teknologi i offentlige virksomheter?
Vi søker etter en seniorrådgiver/utredningsleder/fagdirektør (jurist) som vil bidra inn i arbeidet med etatsstyring av Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). Vi ønsker å høre fra deg som har kompetanse og erfaring med juridiske problemstillinger knyttet til utvikling av digital forvaltning og kan styrke oss i arbeidet der teknologi og juridiske spørsmål er tett sammenvevd. Eksempler på problemstillinger kan være deling og videre bruk av data, automatisert saksbehandling, personvern, sikkerhet og utvikling og ikke minst bruk av kunstig intelligens. Stillingen ligger i skjæringspunktet mellom politikk, juss og styring, og gir mulighet til å påvirke rammene for NAVs virksomhet for å sikre gode tjenester til befolkningen.
Stillingen er plassert i Budsjett- og styringsavdelingen, seksjon for strategi og styring av Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV), vi er i dag ti medarbeidere. Seksjonen vår har ansvar for etatsstyringen av NAV, en av de største og mest spennende offentlige etatene i Norge. Vi har også ansvar for NAV-loven og trygderettsloven og videre utvikling av disse lovene som følge av samfunnsutviklingen.
NAV forvalter en tredjedel av statsbudsjettet gjennom en rekke ulike ordninger som sykepenger, dagpenger, pensjon, kontantstøtte, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og barnetrygd, og har nesten hele befolkningen som brukere.
Avdelingen har et uformelt og hyggelig arbeidsmiljø med tidvis høyt arbeidstempo.
Arbeidsområde
Som jurist hos oss får du
- lede endringsprosesser knyttet til regelverksarbeid for å legge til rette for utvikling av en moderne arbeids- og velferdsforvaltning
- jobbe med juridiske problemstillinger knyttet til digital forvaltning
- jobbe med alminnelige forvaltningsrettslige spørsmål som klagesaker fra underliggende virksomheter og innsynssaker
Du vil også håndtere andre oppgaver på seksjonens område, særlig knyttet til rollen som etatsstyrer og som sekretariat for politisk ledelse.
Stillingen gir spennende muligheter til samarbeid og koordinering på tvers, både internt i departementet, med underliggende virksomheter og med andre departementer. NAV forvalter et komplekst regelverk, og vi ser etter deg som trives med å se regelverk i en utviklingsrettet kontekst, gjennom å tilrettelegge for strategiske diskusjoner om behovet for endringer og forenkling.
Hva slags bakgrunn har du?
Du må ha
- juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
- relevant arbeidserfaring fra offentlig sektor, gjerne fra departement og/eller etatsnivå
- erfaring med lov- og forskriftsarbeid
Det er en fordel om du har
- kjennskap til/erfaring fra arbeid med digital forvaltning
- relevant arbeidserfaring med juridiske spørsmål knyttet til personvern, taushetsplikt og alminnelige forvaltningsrettslige spørsmål
- kjennskap til lovgivning på trygdeområdet
- erfaring fra tverrfaglig arbeid
- erfaring fra arbeid med innovasjon og endringsarbeid, som for eksempel utvikling av nye løsninger
For innplassering i stillingskode utredningsleder kreves det relevant erfaring og evne til å koordinere og lede faglige utredninger.
For innplassering i stillingskode fagdirektør kreves det relevant erfaring og svært god faglig kompetanse på feltet.
Andre vilkår
- alle søkere må laste opp vitnemål og attester. Bruk gjerne vitnemålsportalen
- for å bli tilsatt, må du kunne sikkerhetsklareres
- vi benytter oss av Semac bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringsprosesser
Hvem ser vi etter?
- Vi ser etter deg som
- er analytisk
- har god rolleforståelse
- tar initiativ og har gjennomføringsevne
- har gode samarbeidsevner
- kan uttrykke deg presist og godt, både muntlig og skriftlig
Hva får du hos oss?
- Du blir en del av et sterkt fagmiljø med engasjerte og hyggelige kolleger. Vi legger vekt på å gi ansvar og tillit, men også veiledning i et godt arbeidsfellesskap.
- Du vil få nærhet til politiske beslutninger.
- Lønn vil ligge mellom kr. 635.400 og 996.000 (lønnstrinn 65 til 85), avhengig av kvalifikasjonene dine.
- Er du spesielt godt kvalifisert til stillingen, kan høyere lønn vurderes.
- Som ansatt i staten får du blant annet fleksitid, sommertid og pensjons- og forsikringsordning gjennom Statens pensjonskasse som også har et av markedets billigste boliglån.
- Du får også mulighet til å trene i arbeidstiden.
Les dette før du søker
Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Du kan be om å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Arbeidsspråket er norsk.
Om departementet og avdelingen
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken. Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet.
Vi er om lag 250 ansatte fordelt på syv avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.
Budsjett- og styringsavdelingen har ansvar for å koordinere, kvalitetssikre og følge opp departementets arbeid med statsbudsjettet, forskning og utvikling, kommunikasjonen med Riksrevisjonen, tverrgående oppgaver i styringen av underliggende virksomheter (etatsstyringen) og høringssaker. Avdelingen har videre ansvar for etatsstyring av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Trygderetten, økonomiforvaltning i departementet, samfunnssikkerhet i sektoren og departementets interne planlegging og styring.
Spørsmål om stillingen
Camilla Landsverk
Avdelingsdirektør
40240596
Søknadsfrist: 13. oktober 2024
Arbeidsgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Kommune: Oslo
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Akersgata 64, 0180 Oslo