Kommunalsjef kultur og samfunnsutvikling
Er du Øvre Eiker kommunes nye kommunalsjef?
Om stillingen
Vil du utvikle et livskraftig Øvre Eiker?
Øvre Eiker kommune leter etter deg som kan fylle rollen som kommunalsjef for Seksjon kultur og samfunnsutvikling. Stillingen vil gi deg mulighet til både å utvikle lokalsamfunnet, organisasjonen og eget lederskap. Vi ser etter deg som kan lede en seksjon med medarbeidere, som til sammen har både ledererfaring, fag- og spisskompetanse.Du er den rette for stillingen hvis du er opptatt av å gjøre andre gode, legge til rette for at ressurser finner hverandre og få ting til å skje. I Øvre Eiker har vi et godt samarbeidsklima mellom politikere og administrasjon. Du må være en god samarbeidspartner for de folkevalgte, og samtidig forstå forskjellen mellom politikk og administrasjon. Du må også være komfortabel med å legge frem saker for ulike forsamlinger og i media.
Øvre Eiker har sentral beliggenhet, med kort vei både til Drammen og Kongsberg. Kommunen er en del av et større bo- og arbeidsmarked, og deltar i flere regionale samarbeid.I Øvre Eiker ligger tettstedene Vestfossen, Skotselv, Ormåsen, Fiskum og byen Hokksund. Kommunen har både skog, fjell og vassdrag, vakre kulturlandskap og historiske bygg. Vårt mål er å fortsatt være en vekstkommune, samtidig som vi skal ivareta klima, miljø og natur. Vi bygger ny barneskole og nytt renseanlegg – begge prosjektene er klare for åpning i 2025. Kommunen jobber med utviklingsprosjektet Eikerløkka, og det pågår viktig planarbeid og prosjekter flere steder.Vi har innbyggere med hjerte for stedene og menneskene. Vi vil fortsatt bruke kultur, historie og identitet som viktige drivere i utviklingen av lokalsamfunnet. Kommunen skal samarbeide med frivillighet og næringsliv, og utvikle nye modeller for velferd og tjenester. Vi ønsker en leder som kan bidra med nye løsninger, og utfordre etablert praksis.Som kommunalsjef for Seksjon kultur og samfunnsutvikling blir du en del av kommunedirektørens ledergruppe. Seksjonen har nærmere hundre dyktige medarbeidere, og du får ansvar for en rekke fagområder. Seksjonen består av tjenestene plan, byggesak og geodata, tekniske tjenester med prosjektavdeling og virksomheten Kultur, idrett og bibliotek. Seksjonen har også ansvar for næringsutvikling og helhetlige boligstrategier.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle seksjonen, med ansvar for fag, folk og penger
- Strategisk ledelse av kommunen
- Ivareta seksjonens fagområder overfor kommunestyret og utvalg
- Samspille med andre seksjoner, næringsliv, lag og foreninger, m.m.
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på mastergradsnivå, f.eks. innenfor samfunnsfag, realfag, eller ledelse - relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Lederkompetanse
- Innsikt i hva det vil si å jobbe i en politisk styrt organisasjon
- God til å kommunisere skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
- Trygg og tydelig som leder
- Evne til å forstå helhet og tenke strategisk
- Flink med folk og god til å samarbeide
- Evne til å motivere for endring og omstilling
- I stand til å ta selvstendige initiativ
Personlig egnethet tillegges stor vekt.
Vi tilbyr
- En sentral rolle i utvikling av lokalsamfunn og kommuneorganisasjonen
- Et viktig lederoppdrag, sentralt plassert i kommunen
- Dyktige medarbeidere i et godt arbeidsmiljø
- Lønn etter avtale
- Svært gode pensjons- og forsikringsvilkår
- Velferdsforening
- Fleksibel arbeidstid
Adresse:
Stasjonsgata 24,
3300 Hokksund, Norge
Åpne veibeskrivelse (i ny fane)
Kontaktinformasjon
Susanne Vist
Epost: susannetherese.vist@ovre-eiker.kommune.no
Telefon: +47 48268805
Om arbeidsgiveren
Øvre Eiker kommune er et godt sted å bo og jobbe! Vi har fokus på kvalitet, arbeidsglede, inkludering og god ledelse for å fremme mestring hos de ansatte. Øvre Eiker er i utvikling på mange områder, og hos oss jobber folkevalgte, administrativ ledelse, ansatte og innbyggere tett sammen for å løse utfordringer og se nye muligheter.
Vi er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.Øvre Eiker kommune har 20.000 innbyggere og er en virksomhet med ca 1.200 ansatte. Sammen skaper vi et livskraftig Øvre Eiker.
Øvre Eiker kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i henhold til reglene i Offentlighetsloven. Dersom det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søknaden bli offentliggjort. Søkere blir informert og får muligheten til eventuelt å trekke sin søknad før offentliggjøring.
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i portalen.
NB! Øvre Eiker kommune ber aldri om din BankID-informasjon i søknadsprosessen. Blir du bedt om dette, kan det være forsøk på svindel.